skip to Main Content

Jak pisać bloga i znaleźć wsparcie dla blogera?

Bloger

Rozwój bloga i wirtualne wsparcie

Blogowanie to ciężki kawałek chleba, nie wystarczy napisać parę linijek tekstu, wrzucić jakąś fotę z Googla (OMG! Nie uwierzysz, ale ludzie to naprawdę robią) i wcisnąć przycisk publikuj.

Co niektórzy celebryci, tudzież początkujący blogerzy, radzą sobie tak, że „pożyczają” sobie treść, nie raz i nie dwa łącznie z grafikami i czekają na fejm. Oczywiście ten przychodzi, tylko czasem w innej formie niż sobie to wyobrażali. ;)

Jeżeli dodatkowo jesteś przedsiębiorcą, a Twój blog ma być wsparciem dla biznesu, robi się hardcorowo i ciężko to wszystko ogarnąć.

A że warto mieć blog firmowy, trąbi już cały internet, a jak jeszcze do Ciebie to trąbienie jeszcze nie dotarło, to je przekażę.

Blog firmowy to większy ruch z wyszukiwarek, Google lubi, jeśli strona jest często aktualizowana, a przede wszystkim ceni wartościowe treści. A marzenie każdego blogera oraz blogującego przedsiębiorcy to TOP3 (a pierwsza strona to koniecznie, bo na kolejne to już nikt nie zagląda) w wyszukiwaniu Google.

Więc jak się przypodobać Google?

Oczywiście przygotować soczysty, pełen mięcha wpis, który pokochają czytelnicy oraz wujek Google.

Proces przygotowania wpisu blogowego w skrócie wygląda tak:

  • pomysł na wpis
  • przygotowanie szkicu
  • napisanie tekstu
  • korekta
  • przygotowanie grafiki na bloga i do mediów społecznościowych
  • przygotowanie wpisu w WordPressie,
  • edycja, żeby się dobrze czytało
  • uzupełnienie SEO – nagłówki, słowa kluczowe, opis, zajawka
  • ustawienie terminu publikacji
  • ogłoszenie publikacji w mediach społecznościowych
  • ewentualnie reklama w mediach społecznościowych
  • interpretowanie statystyk np. Google Analytics
  • zebranie opinii od czytelników
  • poszukiwanie nowych czytelników
  • zabawa z problemami technicznymi, wtyczkami, aktualizacjami i innymi niespodziankami (kto tego nie lubi ;) ).

jak wypełnić seo

A tak wygląda prawidłowe uzupełnienie pól wtyczki Yoast SEO do wpisu blogowego

Czy będąc part-time blogerem znajdziesz czas na wszystko?

Kiedy znajdziesz czas na blogowanie, jeśli w planie dnia masz spotkania biznesowe, rozmowy z klientami, odpowiadanie na e-maile, a co najistotniejsze rozwijanie biznesu.

A biznes nie czeka, trzeba działać!

Czy kiedyś przyszło Ci do głowy, że zadania można delegować?

Pewnie zapytasz: Ale jak to?

Doskonałym wsparciem dla blogera, a w szczególności dla blogującego biznesmena i oczywiście biznesmenki jest wirtualna asystentka.

 Tak przekornie napiszę, dla kogo nie jest to dobre rozwiązanie.

Są 2 rodzaje osób, którym wirtualna asystentka się NIE PRZYDA:

  • bloger-chytrusek: blog to moja twórczość, nie oddam jej nikomu, nawet przecinka nie dam dopisać
  • bloger-leniwiec: a zabieraj to, napisz za mnie i załatw wszystko (w sumie da się zrobić, ale blog autorski to z pewnością nie będzie).

Mam przeczucie graniczące z pewnością, że w pozostałych przypadkach współpraca z wirtualną asystentką będzie korzystna i dla bloga, a przede wszystkim dla biznesu (oraz życia osobistego blogera, które, podejrzewam, chciałby czasem mieć).

blogowanie

Nie bądź leniwcem, twórz własne treści ;)

Przejdźmy więc do sedna.

W czym wirtualna asystentka może pomóc blogerowi?

Wsparcie techniczne na blogu (WordPress)

Są oczywiście inne platformy dla blogerów, ale ja wspieram właśnie użytkowników WordPressa i w tym znanym mi temacie się wypowiem.

Wirtualna asystentka może się zająć poniższymi zadaniami:

  1. wykonywanie backupów – większość hostingów robi backupy, ale nigdy nie wiadomo, ile wstecz trzeba będzie sięgnąć, na przykład w przypadku, gdy Twój blog zostanie zhackowany, lepiej dmuchać na zimne i przypilnować tej sprawy zawczasu,
  2. aktualizacja WordPressa – lepiej nie czekać za długo z aktualizacją, bo hakerzy tylko czekają, żeby znaleźć dziurę i wykorzystać Twojego bloga w niecnym celu,
  3. aktualizacja wtyczek – również konieczne zadanie, bo nowe wersje wprowadzane są w celu poprawy bezpieczeństwa, zachowania kompatybilności z nowszymi aktualizacjami WordPressa, należy również pamiętać o usuwaniu niepotrzebnych, nieużywanych wtyczek, bo spowalniają działanie naszej strony. 

Oczywiście ilość wtyczek w WordPressie zależy od potrzeb, ale nie ma co przesadzać i dodawać je racjonalnie, generalnie znawcy tematu mówią, że im mniej, tym lepiej.

Wtyczki, które ja używam i często polecam klientom:

  • Akismet Anti-Spam – ochroni blog przed spamem
  • Yoast SEO rozwiązanie SEO, które podpowie, co zrobić, żeby poprawić pozycjonowanie i dać się polubić robotom Google
  • Contact Form 7 jeśli potrzebujesz formularz kontaktowy
  • Google Analytics for WordPress by MonsterInsights wtyczka do Google Analytics, dzięki niej poznasz statystyki bloga i swoich czytelników
  • PixelYourSite dodaj pixel Facebooka na bloga i wykorzystaj w retargetowaniu reklam na Facebooku, będziesz mógł w prosty sposób przypomnieć się swoim czytelnikom.

Wsparcie contentu

Nie bądź leniwcem i sam produkuj swoje treści, jeśli chcesz przyciągnąć czytelników na swój blog autorski – chyba nie masz wyjścia. To Twoja najważniejsza rola, pozostałe możesz spokojnie delegować wirtualnej asystentce.

  1. pomysły na tematy blogowe – zleć asystentce research, niech poszuka ciekawych źródeł, artykułów na temat podanych słów kluczowych, wypowiedzi specjalistów, a nawet  konkurencji, z tak zebranych materiałów z pewnością stworzysz interesujący wpis, ale własnym głosem,
  2. korekta i formatowanie tekstu – to zadanie z czystym sumieniem możesz oddać swojej wirtualnej asystentce, ona upewni się, czy w tekście nie ma literówek, błędów interpunkcyjnych czy stylistycznych, sformatuje tekst tak, by z przyjemnością się go czytało,
  3. uzupełnienie SEO – bez tego ciężko będzie robotom Google’a znaleźć Twoje wpisy, wirtualna asystentka zrobi opis SEO, doda słowa kluczowe do grafik, wpisze alternatywne opisy, sprawi, że zaświeci się zielone światełko wtyczki SEO (niech nastanie światłość – no dobra przesadziłam ;) ),
  4. upiększenie wpisu – asystentka znajdzie odpowiednie grafiki, zoptymalizuje je, doda znak wodny lub logo, dobra wirtualna asystentka wie, gdzie szukać darmowych grafik o wysokiej jakości, albo płatnych grafik w przyzwoitej cenie, w razie potrzeby poleci Ci też profesjonalnego fotografa, dobrze posługuje się Canvą (prosty program graficzny), nieobcy jest jej kod html
  5. transkrypcja – jeśli masz nagranie wideo czy audio, asystentka wykona transkrypcję i przygotuje wpis, ufff… to jest dopiero oszczędność czasu
  6. odpowiedzi na komentarze – wirtualna asystentka może w Twoim imieniu odpowiadać na komentarze czytelników, to Twoi fani, więc czekają na odzew, jeśli nie Twój, to asystentka z chęcią Cię wyręczy w tym zadaniu. Nigdy nie zostawiaj ich bez odpowiedzi – te relacje są bardzo cenne!

 

zdalne wsparcie dla blogera

Czy bloger potrzebuje wirtualnej asystentki?

Pisząc bloga, nie musisz znać oprogramowania ani mechanizmu SEO, aby twój blog mógł być twoją wizytówką. Blog jest nie tylko samodzielnym tworem sam w sobie, może być również podstroną, która generuje wejścia na stronę główną Twojego biznesu.

Jeśli tworzysz bloga, najważniejszy jest pomysł na wpis — tu nikt Cię nie wyręczy (przynajmniej jeśli chcesz mieć swojego wyjątkowego, autorskiego bloga), oczywiście możesz zlecić pisanie tekstów copywriterowi, jednak to ma sens, jeśli blog jest częścią Twojej strony, a nie blogiem samym w sobie. Jeśli masz już pomysł na wpis, na pewno chcesz dotrzeć do jak największej liczby osób, odpowiednio wypozycjonować stronę, zadbać o poprawność stylistyczną i ortograficzną, dobrać odpowiednią grafikę, która nie tylko będzie odpowiadać tematowi danego wpisu, ale będzie miała odpowiednie wymiary i wagę, to wszystko powinno stanowić spójną całość. 

Jako początkujący bloger możesz nie mieć wystarczającej wiedzy technicznej, aby Twoje wpisy wyglądały spójnie i interesująco dla czytelnika. Z kolei, jeśli już prowadzisz bloga od dłuższego czasu i jest on częścią Twojego biznesu, może okazać się, że brakuje Ci czasu na dopracowanie wpisów według jednolitego wzoru. Tworząc spójny wizerunkowo produkt, wzmacniasz swoją markę.

Wirtualna asystentka – manager bloga

W USA popularnym rozwiązaniem dla blogerów jest blog manager. Kim on jest? Blog manager to osoba, która obsługuje technicznie Twojego bloga, to ona zajmie się całą stroną techniczną od korekty wpisu, poprzez optymalizację SEO, zadba o dobrą czytelność i oprawę graficzną według Twoich instrukcji. Fajnie co? W Polsce znajdziesz taką osobę pod nazwą wirtualna asystentka.

Dodatkowo takie wirtualne wsparcie to świetna pomoc w prowadzeniu kanałów w mediach społecznościowych – wirtualna asystentka czuwa nad tym, aby post pojawił się w odpowiednim czasie w odpowiednim miejscu, może prowadzić grupę na Facebooku, pomóc w organizacji webinarów, live’ów i tak dalej.

Dlaczego warto skorzystać ze zdalnego pracownika?

VA (z ang. virtual assistant) pracuje zazwyczaj z kilkoma klientami. Dla Ciebie może być doradcą, osobą, która pomoże zrealizować Twój pomysł, wesprze Cię w działaniach. Dodatkowo wcale nie musisz jej zatrudniać na etat, większość asystentek ma swoją działalność gospodarczą lub pracuje jako freelancer na umowę zlecenie.

Jeśli w dalszym ciągu zastanawiasz się, czy zacząć pisać bloga albo udoskonalić już istniejący, ale boisz się, że nie podołasz czasowo – nie zastanawiaj się, znajdź swoją wirtualną asystentkę i DZIAŁAJCIE WSPÓLNIE.

Jeżeli chcesz sprawdzić, co ja mogę zrobić dla Ciebie, zerknij na moją ofertę i umów się na konsultację.

Czy myślisz, że wirtualna asystentka mogłaby zostać wsparciem Twojego biznesu i bloga?

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Kasia Pisula
6 lat temu

Brzmi bardzo zachęcająco i uwalniająco. Warto wziąć pod uwagę wsparcie.

trackback

[…] i jak w ogóle wygląda współpraca z wirtualną asystentką zajrzyjcie koniecznie do tekstu o tym jak pisać bloga i znaleźć wsparcie – dla mnie to niezła podstawa do rozmyślań na najbliższe […]

Sisters92 | Pojedztam.pl`

Z usług wirtualnej asystentki nie korzystamy, aczkolwiek mamy swoich specjalistów od WordPressa, grafik itd.

PIsanie prac
5 lat temu

Rozpocząć blogowanie, moim zdaniem, najlepiej na WordPress.com – ma to tę zaletę, że jeśli zdecydujemy się na niezależność (własny hosting, domena), to wszystko możemy ładnie przenieść.